Min nominering i Partille Tidning.

Pga jag blivit nominerad till Årets Miljöhjälte på Min Planet hos WWF – Världsnaturfonden blev jag intervjuad av min kommuns tidning som veckans profil:

Victorias idé bar frukt

Artikel av Peter Pierreou:
2012-09-27  Sverige kryllar av fallfrukt som ligger och ruttnar till ingen nytta. Onödigt, tyckte Jonseredsbon Victoria Qvarnström och startade facebookgruppen Fruktförmedlingen, där fruktträdsägare kan skänka sin överblivna skörd till fruktsugna människor.

På ett år har gruppen fått knappt 5 000 medlemmar och Victoria har blivit nominerad till årets miljöhjälte. 

Ålder: 45
Bor: Lägenhet i Jonsered.
Familj: Sambon Seth, dottern Ella och 60-kilosrottweilern Gunvald Larsson
Intressen: Kommunikation och information mellan människor. Debatterar och bloggar om neuropsykiatriska diagnoser.

När Victoria Qvarnström startade fruktförmedlingsgruppen anade hon inte att intresset skulle växa lavinartat. På ett år har gruppen växt till knappt 5 000 medlemmar. I början gick det långsamt men efter att DN och Svenska dagbladet, samt ett antal lokaltidningar och bloggar uppmärksammade facebookgruppen, uppstod en viral snöbollseffekt.
– Det har bara gått fortare och fortare. Jag har inte marknadsfört ett dugg, säger Victoria Qvarnström.
Idén till Fruktförmedlingen kom till henne när hon satt framför datorn och läste lokaltidningsnyheter.

– Jag fastnade framför en nyhet om en man i ett litet samhälle, som hade en lokal fruktförmedling. Han distribuerade kassar med äpplen som andra kunde komma och hämta, ett fantastiskt fint initiativ! Då tänkte jag att den här idén är för bra för att inte göra något större av. Jag startade en facebookgrupp och började sprida länken.
Idén är lika enkel som genial och möttes snabbt av positiva reaktioner.
– ”Wow, vilket bra initiativ”, tyckte de flesta. Självklart fanns det några som var ogina också. ”Jag har faktiskt också haft den idén”, tyckte någon. Men de flesta tyckte det var jättebra. Många orkar inte ta tillvara hela sin fruktskörd.
Snart stod det klart att det finns många svenskar som har mer frukt än vad de klarar av att äta upp. En del av dem går så långt att de dumpar all sin ruttnande frukt skogen.
– Det är ett enormt slöseri att bara slänga allt. Särskilt när svenska äpplen kostar 24,90 kronor i affären.
Victoria har tidigare arbetat på de hemlösas tidning, Faktum, och fått klart för sig hur mycket mat som slängs runt om i landet. Men Fruktförmedlingen har inte bara en resurssparande funktion, det är också en ­social mötesplats där människor får kontakt.

– De senaste åren har jag bara arbetat med ­saker som känns i hjärtat, säger Victoria och berättar att hennes stora intressen är information och kommunikation.
– Jag har faktiskt inte hämtat ett enda äpple. Men jag gillar när man hjälps åt och samarbetar. Det börjar på internet och slutar med en kasse äpplen.
Insatsen för Sveriges överblivna frukt har lett till en nominering som årets miljöhjälte av miljöorganisationen Min planet som drivs av Världsnaturfonden WWF. Hon tror att nomineringen beror på att hon identifierat ett resursslöseri och samtidigt skapat kontakt mellan människor. Victoria ägnar ett par timmar varje vecka till att arbeta med facebookgruppen. Mycket tid går åt till att moderera inlägg och se till att alla medlemmar följer gruppens grundprinciper.
– Någon försökte börja med byteshandel. ”Äpplen bytes mot något roligt.” Då gick jag in och bröt det. Gruppen ska inte vara vinstdrivande utan bygger på att alla tar gemensamt ansvar för miljön.
Ända sedan starten har hon fört statistik över vilka i gruppen som är givare och tagare. Hela 96 procent är tagare vilket gör att gruppen ibland svämmar över av annonser från fruktsugna människor.
– Jag har försökt göra så att bara de med frukt ska annonsera, annars drunknar de i annonser.
En del användare har inte förstått reglerna och tycker det är självklart att de kan fråga efter frukt. Victoria försöker förklara på ett pedagogiskt sätt.
– Se på det som en vanlig annonstavla i matbutiken. Om alla 96 procent som vill ha något skulle sätta upp lappar skulle de fyra procenten som vill förmedla något vara omöjliga att urskilja.
Nu hoppas hon att fler människor med överfulla fruktträd ska ansluta sig till gruppen. All frukt är välkommen, men även helt andra livsmedel.
– Det konstigaste någon försökt förmedla var vaktelägg, och visst, varför inte? säger Victoria. ”

Under intervjun pendlade vi en del mellan olika ämnen – det blir så när man pratar med mig. Men Peter Pierrou hängde med. När jag pratade lite om min sambo Seth som hjälper att träna hundar med problematiska beteenden blev Peter intresserad av att de på Partille Tidning skulle skriva om honom eftersom tidningen varje vecka skriver om en Partillebo – som kanske utmärker sig inom något område. Idag publicerades Seth som veckans Partilleprofil.

Fruktförmedling, hundar – och ADHD/npf – sådant som dryftas kring vårt köksbord slash internetkontor.

Om Victoria Qvarnström

Bloggare ADHD/NPF och bloggcoach på hundbeteendeblogg
Det här inlägget postades i Fruktförmedlingen.. Bokmärk permalänken.

En kommentar till Min nominering i Partille Tidning.

  1. Ping: Som veckans kommunprofil. | Seth Sjöblom

Kommentera

