Att yttra sig – Bokmässan.

Jag fick berätta mer på Bokmässan. Fick tillräckligt många röster i tävlingen ”Punkter gör skillnad” under namnet #19 – på Bokmässan då jag valde att prata mer om Fruktförmedlingen . Projektnamnet innebar FN:s punkt 19 om Yttrandefrihet. Jag älskar den rättigheten. Inte alla kan ta den för given. Men Yttrandefrihet är stadgad i Sveriges Grundlag, det innebär något varje svensk kan vara stolt över.

Jag gick upp på scen bakom talarstolen, pratade om varför och hur jag skapade mitt infall Fruktförmedlingen på facebook på tio minuter och den virala spridningen idén fick. Det betyder att jag har inte marknadsfört Fruktförmedlingen på facebook mer än att själv börja sprida länken på min stängda facebooksida för ett år sedan med ca 700 vänner och runt 800 följare på twitter då. Jag uppmanade bara alla att sprida länken. Det blev störst i Stockholmsområdet.

Jag har inte marknadsfört mer än så, att lägga ut länken till förmedlingen i mina nätcirklar. Här pratar vi viral spridning. Länken ovan från Wikipedia berättar att: ”Viral marketing” är en marknadsföringsmetod som grundar sig på ett budskap, tjänst eller produkt som är så unik och intresseväckande att de individer som exponeras för den har en stor benägenhet att, utan incitament, sprida den vidare till sin bekantskapskrets.

Det innebär fenomen som sprids mun-till-mun, fast via internet. Tidningarna har ringt till mig för intervjuer, jag har inte ringt dem, även om jag kunde ha gjort. När DN och SvD skrev om min fruktförmedling förra året fick jag mellan 800-1200 nya medlemmar per dag under några veckor. Tjena! Lite oväntat.

Antagligen förmedlades ett TON frukt på det viset förra året eller ännu mer – efter jag startat Sveriges första och största fruktanslagstavla. På tio minuter efter jag sett att jag var ensam om idén på nätet så fanns förmedlingen där.

Inte helt omöjligt att fruktmängden blev dubbel, eller tredubbel. Om man betänker fler besökare än en – i de 50 trädgårdar som öppnades då. Jag har räknat lite.. Och jag tror inte att Sveriges äppelodlare som tar 24:90 per kilo för svenska äpplen eller fruktimportörerna älskar mig allra mest av alla – om man säger så..

Man är inte långsam då man har börjat brinna om man har ADHD <– en bildlig beskrivning från min ADHD-npf-blogg. Då vilar man inte på en god idé, när entusiasmen gripit tag.

Även om ämnet jag talade om är så ”trivialt” som en förmedling av överskottsskörd som gör människor glada, både dem utan trädgård som nu kan göra gratis hemkokt mos och trädgårdsägare som tackar för avlastningen. Och den viktiga förmedlingen av ekologisk frukt i närområdet som är en ren smart välgärning mot miljön. Trots att det kanske finns mycket viktigare saker i världen? Så kände jag att det var viktigt att gå upp och tala där bakom talarstolen om att ta tag i och göra och skapa själv – och hoppas att andra hakar på.


Att tala fritt är ju sådant man kan när man bor i Sverige. Inledde med att säga att jag kunde ha gjort en kupp och istället pratat om ADHD och andra neuropsykiatriska diagnoser – som jag oftast debatterar om. Men att jag hade lovat att prata om min fruktförmedling.

Hade jag bytt spår där och då, så hade ingen stoppat mig – för i Sverige är Yttrandefriheten stadgad i vår starka Grundlag. Stolt för det. Det passar mig bra.

Mvh Victoria – med mål i mun och tanke. Snabbare än min egen skugga. Som Lucky Luke.

Om Victoria Qvarnström

Bloggare ADHD/NPF och bloggcoach på hundbeteendeblogg
Det här inlägget postades i Bokmässan. Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Att yttra sig – Bokmässan.

  1. Ping: Kastar mig ut igen. « Victorias ADHD-npf-blogg.

  2. Ping: Fortsätt rocka i himlen Madde | Victorias ADHD - autism - blogg om NPF

Kommentera

