Dåligt av Red Bull att dela ut energidryck till barn.

Såg i helgen vid skate-rampen i Björndammen i Partille en Red Bull-bil med jätteburk bakpå åka in mot skaterampen och tuta.

Ur klev två tjejer runt 20 och några unga kom fram, inte jättemånga – de flesta fortsatte med sin lek, det var kanske sju stycken barn mellan 8-13 år som kom fram. Vi såg hur Red Bull-tjejerna gav ut burkar med sin energidryck. Vi blev lite chockade.

Visst ligger företagets marknadsföring inom extremsport och de anordnar ett stort skate-event i Göteborg. Från eventens foton har jag inte sett några bilder
där minderåriga dricker energidrycken.

Men tydligen vill företaget att unga konsumerar varan, så unga som 8-9 som vi såg i förrgår få var sin burk?

Hälsoriskerna med energidrycker är inte helt klarlagda, men det finns indikationer på att elever har kollapsat (GP) av att ersätta måltider med energidrycker. Kai Knudsen, överläkare och drogexpert på Sahlgrenskas intensivvårdsavdelning i Göteborg har beskrivit andra symtom som hjärtflimmer, ångest och oro, och i vissa fall också muskelkramper.

Försäljning till unga är inte förbjudet enligt lag, men Livsmedelsverket avråder sedan 2007 från att använda energidrycker som törstsläckare och som vätskeersättning vid fysisk ansträngning och 2009 satte flera livsmedels – och butikskedjor frivilligt en åldersgräns efter samhällsdebatten om att unga kan löpa hälsorisker  efter att det framkommit att unga lätt överkonsumerar energidrycker – särskilt vid ”dyngningar” – då unga med energidrycker håller sig vakna under ett eller flera dygn, som vid LAN, datorspelssevent.

Eller helt enkelt då de kanske missköter matintag och reagerar på kombinationen av koffein, taurin, glukuronolakton och socker och inte har förstånd nog att vara måttliga. Barn har sällan de insikterna. De går bara på den tillfälligt sköna känslan.

Men Red Bull som storföretag borde veta bättre än att åka ut till ungdomarnas samlingsställen och ge bort sin produkt i promotingsyfte – till småbarn – utan föräldrar närvarande.

Min sambo har sett samma tillvägagångssätt även vid skate-rampen i Kålltorp.

Uppdaterad information när jag frågat runt lite: Tydligen är Red Bull inte ensamma om sin aggressiva marknadsföring. Monster-bilen har delat ut energidryck till barn och ungdom vid ActionPark (bakom SF Bergakungen).

Även någon annan har tidigare sett liknande, någon annanstans i Göteborgsområdet – men då energidryckföretaget bett om legitimation på 15 år innan de gett bort burkar.

 

Annonser

Om Victoria Qvarnström

Bloggare ADHD/NPF och bloggcoach på hundbeteendeblogg
Det här inlägget postades i Dagboksuppdatering. och har märkts med etiketterna . Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s