Fruktförmedlingen veckans snackis.

Det här tog jag mig friheten att skicka in till Newsmill förra året.

Kommentaren på Newsmill var riktigt härlig att läsa:

Detta är verkligen en sann social innovation! Har just lämnat iväg omkr 4 kg victoriaplommon, värdelösa för mig efter att ha tagit hand om de tidigare åtta kilona, men eftertraktade av dem som inte hade eget plommonträd.Tack för denna goda idé!

Artikeln:
Jag skapade för ett par veckor sedan facebookgruppen Fruktförmedlingen som en anslagstavla för att skänka bort överskottsskörd av frukt nu på hösten. Läste en artikel om en liten analog fruktförmedling i Gävle och tänkte att konceptet måste spridas. Och hur och var gör man det om man är jag, om inte digitalisera och sprida idén på sociala medier.

Fruktförmedlingen har kanske berört något i den svenska folksjälen? Tidningar har känt igen en nyhet och ringt mig för intervjuer och en facebookvän uttryckte: Nu pratar alla mina ekologiska arbetskamrater om fruktförmedlingen, och då säger jag ”henne känner jag”.

Jag tycker förutom mitt rent krassa intresse för Fruktförmedlingen som informationskanal att min lilla skapelse är vacker. Ser hela tiden framför mig en villaträdgård med ett par påsar vid brevlådan med en knaggligt textad lapp ”Varsågoda att ta, vi kan inte äta allt.”

Den 12 september, för tre dagar sedan hade en journalist på DN ringt upp en medlem i gruppen med fruktträdgård och gjort ett reportage. Redan på morgonen började ansökningar till facebookgruppen ticka in och det tillkom drygt 1200 medlemmar den dagen.

Medlemsantalet var innan 700 och jag hade försökt uppmana människor att sprida länken så fler gick med. För efter 100 medlemmar hade 1-2 trädgårdsägare utannonserat. Det är ett par procent. Så 98% av medlemmarna var då intresserade av att hitta frukt. Kanske fler idag med tanke på att det fastnat att; utanfrukt – ingen fruktförmedling. Och nu skriver väldigt få att de söker frukt, efter jag varit en hård administratör och försökt sprida att om alla som vill ha frukt skulle skriva ut det skulle sidan spammas igen och ingen skulle få någon frukt för att de inte hittade de annonserna. Less is more, för informationens skull.

DN följde upp fruktspåret och ringde mig för en telefonintervju som publicerades i papperstidningen idag. Även Sydsvenskan och underliggande nättidningar har skrivitoch idag Uppsala Nya Tidning.

Varför intresset blivit så stort och media blivit intresserade beror inte bara på att gratis är gott. Utan på att det ligger i tiden att bättre ta tillvara det man inte vill ha längre, att byta saker eller rätt och slätt skänka så att resurser kommer bäst till nytta. Mat distribueras till hemlösa och vi tänker mer på vem som kan ha nytta av våra gamla saker istället för att slänga. Att man själv är ansvarig för sina grovsopor bidrar säkert till styrningen mot sajter som ILoveGratis.

För när man inget har är andras uttjänta saker mycket värda. Alla har vi någon gång funderat över hur vi ska nå en fattig förälder med barnens urvuxna barnkläder, hur det vi vill skänka ska nå någon som verkligen behöver och om inte åker runt och samlar in för egen profit.

Det finns hur mycket utrymme som helst för kanaler där informationen når rätt målgrupp. För det ska kännas bra att skänka.

Och har man en prunkande fruktträdgård är det med en uppgiven suck man ser frukten gå till spillo efter frysen och syltningsburkarna blivit fyllda. Överskottsskörden är nog för att mätta både älgar och glada barn.

Detta är väl egentligen en artikel som väldigt få, förutom fruktimportörer har något emot. Men den är viktig att skriva. Mot resursspill. För resurshushållning. För egna initiativ. Och en himla massa pajer och hemmalagat mos.

Fotnot: Intervju på Epstein i P1 idag 15/9 kl.15.10, plus minus fem minuter.

Om Victoria Qvarnström

Bloggare ADHD/NPF och bloggcoach på hundbeteendeblogg
Det här inlägget postades i Fruktförmedlingen.. Bokmärk permalänken.

Kommentera

