Stressfri jul.

Jag vill inte fira julhelgen. Äntligen en egen och stressfri jul!

Denna julafton är dottern hos pappa. Han är mycket bättre på traditioner än jag. Dottern kommer få en fin julig jul. Det är mycket för barnets skull jag julat. Julen är barnens högtid? Jag har ofta gått sönder i atomer enbart av allt stoj på julafton.

Men jag handlade lite julmat idag. Med fokus på lite. Här är julmaten jag köpte. Kvisten är från gården här utanför. Jag har en julljusstake också. Som inte är så himla julig. Men ljus är fint.

Det räcker för mig denna jul. Jag blev så glad när pengarna från Försäkringskassan kom idag. Handlade alldeles vanlig mat. Vanlig mat är fint som faen att ha hemma!

Men i lite julanda tog jag ut svängarna och köpte hygienprodukter jag ville ha. Brukar annars köpa en per månad. Ansiktskrämen för att inte min torra hud ska spricka, var tredje månad. Sedan sminkavtvättningskräm nästa månad och en ny mascara eller foundation månad tre. Köpte en duschkräm med olja i, ser verkligen framemot jultvagningen!

Idag frossade jag. Tomten sa att det var OK.

Julklappsinköp? Folkträngsel är ingen favorit. Förra julen fokuserade jag på att fotografera till bildberättelsekategorin i min gamla blogg för att inte gå upp i atomer i trängseln. Och jag är kanske ute lite väl i sista sekund eftersom min sjukpenning inte är så hög. Får invänta ersättningen den 23:dje. Man kan inte vara ekonomiskt smart och köpa julklappar året om när man inte har någon ekonomi att investera med, tyvärr.

På bussen mot köpcentret pratade jag med dottern och kom då på att hon skulle få pengar att köpa sina egna julklappar ihop med en kompis jag gillar. Då slapp jag köpcentret! Och vi slösade inte på pengar eftersom dottern själv fick köpa det hon allra helst ville ha. En bra deal för en julrädd mamma.

Jag kan inte köpa några andra julklappar och jag får inga heller. Någon gång vill jag ha en vråljul men det blir inte i år. Jag ska chilla. Bara göra det jag vill mest, bygga en hemsida, ensam hemma i lugn och ro. Det är min julklapp till mig själv.

Igår träffade jag några syskon och syskonbarn hos min syster och syrran gav mig spontant ett par gamla teakskålar och sa att de skulle passa bra i mitt badrum, eftersom jag har teak där. Vilken välsignat bra idé att lägga diverse toagrejer i. De är årets julklapp till mig. Och de var inte ens inslagna. Jätteglad.

Jag kom hem från mataffären utan att ens vara svettig. Bara det betyder en bra jul för mig.

Ha en fröjdefull jul med era nära och kära! 

/Vicki

Om Victoria Qvarnström

Bloggare ADHD/NPF och bloggcoach på hundbeteendeblogg
Det här inlägget postades i Dagboksuppdatering.. Bokmärk permalänken.

En kommentar till Stressfri jul.

  1. Gloria Qvarnström skriver:

    Jag är glad att Du är glad. Men trots allt så saknas Du mig denna Julafton. Första gången på åratal.
    Men jag har gjort en alldeles egen Broccoligratäng åt dig. Sen får du visst ett paket till. Men en annan dag. Jag älskar Dig hur Du än väljer att fira eller helt enkelt inte fira Jul. Midvinterblot borde vi okristna kalla detta matfrosseri. Puss
    Sys

Kommentera

