Klyschor och krockar.

Vet man vem man är iom kultursmak; musik, film och livsstil? Man vet nog i alla fall vem man står ut med genom att jämföra, för kultur handlar mycket om vardag, sådant man kan, eller ofta vill ta för givet.  

Det finns några klyschor som återkommer på dejtingsajter. Det är svårt att beskriva sig själv och ofta kan halva texten bestå i att skriva om just det: ”Ja, vem är jag då? Det är inte lätt att beskriva sig själv. [Lite mer om samma och samma, sedan lite utrymme kvar för:] Jag är en vanlig X  som vill träffa en glad, go och vanlig Y.”

På dejtingsajter bör man vara PR-kunnig. Eller inte? För man kan alltid träffa på någon som är precis lika vanlig som man själv tycker att man är och det vore väl jackpot?

Vissa invanda rader betecknar ett likritat ointresse, som att vara allätare av musik. Eller att inte vara intresserad av att smaka nya maträtter, det är köttbit, pommes och bearnaisessås som gäller. Om man inte råkar ha varit i Thailand och upplevt kulturen där på strandbarer. Filmer utöver Hollywoodproduktioner med samma slut är bara onödigt svåra. Vardagsfunktioner.

Själv klickar jag direkt vidare från presentationer som inte visar på en egen personlighet och/eller med fel användning av skiljetecken, bara för att jag inte står ut. Stavfel, ja, det är svårt att stava om man inte är intresserad, även om man kan*. Men det är ju jag, så en partner utan intresse för språk och kommunikation skulle inte gå.

För någon annan det kanske går bort att jag inte tränar och klättrar i berg? Eller kan skilja på olika operor, motorljud eller ölsorter?

Kaka letar väl maka?

Min egen presentation som inte alla orkar läsa klart ens och därför lämpligt sorterar ut de som inte är nyfikna på människor och hur de ser ut inuti:

”Intiligent och possitiv .Glimten i ögat Bearnässås och lövbiff med frites e fredasmyset och gärna romåkola gillar tvsåpor big brother hälst eller Stefan & Krister och dansbandslåtar eller Absolut Music och träna ganska varje dag och sola solarie och på sommaren sola stranden hela dagen.tattueringar fin bil märkeskläder inte böcker och nyhetstidningar men indianer o varg-tröjor och kristaller och änglar och proslinssvanar.glasbord platttv låtsaskinsofa och klistra in detta på din sida om du äremot dåliga saker .Carpe diem! kramizzar!!!!!!!!!!!!!!!!
Söker du ovanstående tjej eller kompis tror jag inte vi har så mycket gemensamt.
Mer tvärtom.” 

Första dejten säger allt?

Man kan känna sig som en arg varg när man kör chopper.

Jag må vara lite pretto i mina förväntningar, men maka söker kaka. Min ironi är inte så ond. Jag skiter i vad folk gillar och hur de skriver, om vi inte ska dela dagar och fjärrkontroll.

Kulturchock är ett gästbloggsinlägg jag skrivit på en vänninnas designblogg om tecknade vargar och sk. B-kultur som inkörsport till mindre lättsmält.

Lite olika saker. Som kontinentkrock/geografikaos.

*Dyslexiklausulen behöver inte ordas om.

Om Victoria Qvarnström

Bloggare ADHD/NPF och bloggcoach på hundbeteendeblogg
Det här inlägget postades i Dejting., Lättfilosofi. och har märkts med etiketterna . Bokmärk permalänken.

Kommentera

