Filosofin bakom Fruktförmedlingen.

Varför skapade jag en förmedling för frukt när jag inte själv tänkt safta och sylta eller har fruktträd? För att jag är extremt informations -och kommunikationsintresserad och läste en artikel om en analog fruktförmedling i Gävle. Jag tände till, tänkte att ”det måste bli bredare”. Så jag skapade gruppen Fruktförmedlingen på facebook. Lätt att göra och där kan jag nå många människor, trots vissa brister i utformningen, eller plattformen. Jag gillar att skapa bra saker i en anda jag tror på fullhjärtat och sociala medier är en kanonkanal.

Det har gått ett par veckor i gruppen och jag pushat på om att folk ska dela länken för att få dit fler med frukt att dela med sig av, helst frivilligt. Jag gillar själv inte fenomenet av  tvångsanslutning till facebookgrupper. Många ville först vara sociala och skriva om annat än att de har frukt att erbjuda. Men jag raderade redan från början iskallt, mest kommentarer av typ: ”Hej jag söker frukt runt Äppelköping” med en kommentar om att frukten måste hamna i fokus, som jag försökt sprida som hanteringsregler. Om alla skrev sina önskedrömmar skulle det bli för rörigt av alla inlägg, sidan nedspammad och man skulle inte se de som erbjuder frukt. Less is more. Det är en anslagstavla för de som har frukt, folk får hålla ögonen öppna. Och det gör de.

Idag har jag börjat skapa lokala gillasidor/pages så jag slipper godkänna medlemmarna, vilket jag gör i mån av tid. Vet inte om sidorna kommer bli en succé, men värt ett försök. På ett dygn har ju antalet medlemmar i gruppen jag skapade ökat med 1200 personer sedan DN skrivit om Fruktförmedlingen. I skrivande stund är det över 2000 medlemmar, imorgon 3000! Men jag uppskattar det till att endast ett par procent har fruktträdgård. Så de flesta är intresserade av att hitta frukt.

Varför bryr jag mig? Funderade på det idag sedan jag fått några telefonsamtal från medier som blivit intresserade. Den personliga motivationen är ju inte att jag vill koka äppelmos. Det ligger mer bakom, som vem jag är, vad jag kan och hur jag vill verka.

Jag roar mig ju både onyttigt och nyttigt med sociala medier väldigt mycket. Bloggar själv, läser andras bloggar och följer upp utlagda länkar. En stor kunskapsbank och källa till lek och allvar och jag har fått en bunt nya fantastiska vänner.

Begreppen open source och sharing is caring återkommer ständigt inom sociala medier. Open source – skaparen av ett program lägger ut det till gratis användning för att det kan komma andra människor till nytta. Att sprida vidare intressanta länkar det gör man för man har valt vänner man ofta delar intressen och värderingar med. Och dem vill man väl. Sharing is caring. Alla blir glada. Man befinner sig i ett kretslopp av god vilja altruistiskt, oegennyttigt på ett sätt, för att sina vänner vill man väl och önskar framgång.

Men det finns ett visst stöd i ens sociala mediernätverk när man behöver. Själv har jag (endast i särskilt viktiga) ärenden bett om och fått kvalificerade råd av konsulenter jag aldrig hade haft råd att hyra in och har också spontant blivit erbjuden hjälp bara för att människor vill hjälpa till. Jag missbrukar aldrig mina kontakter, på mitt pluskonto finns mycket annat. Som att sociala medier är på riktigt, fast kontakten börjat på internet.

Att ta tag i saker själv istället för att vänta på att det händer betecknar både mig och många verksamma inom sociala medier. Ni har väl läst om hur det stora evenemanget Webcoast skapades på tre månader (sidan uppdateras fn) efter ett spontant twittermeddelande med en idé?

Det tankefröet var svårt att motstå för webbentusiaster som samlades, delade upp arbetet och skapade, utanför ordinarie arbetstid, en konferens där deltagarna gör innehållet, en sk unconference. Nätrelaterat som gemensam nämnare – av kärlek till webben. På tre månader, märk väl, organiserades helgevenemanget Webcoast 2011 med 200 deltagare, där även kända fördragshållare betalade sin egen biljett för att deltaga och föreläsa om de hade lust, vilket de hade. Att användarna gör sociala medier passar väldigt bra in i andan att man också skapar det man vill ha och tror på.

Nu är ju jag personligen mer intresserad av att sprida god information och länka ihop människor, än jag är intresserad av just frukt. Men andan är precis i min linje. Så det blev en fruktförmedling. Som kommer många till nytta. Och jag känner mig som en fruktfascist som raderar irrelevanta kommentarer. För så bedömer jag att den viktiga informationen kommer fler tillhanda bäst. För fruktens, pajernas och kompottens skull.

Vill i samma andetag puffa för företaget AllWin. De distribuerar överskottsmat från anslutna företag till behövande och levererar bl a mackor, bullar  och ibland annat till Faktum, Göteborgs tidning för hemlösa. AllWin finns i Göteborg, Stockholm och Öresundsområdet. Datumen på maten får inte ha gått ut, även fattiga kan bli matförgiftade*. Men varorna har för kort hållbarhetsdatum för att säljas.

På det vinner alla. All win.

Fruktbara utbyten, som bara behöver kanaler för att nå ut.

* Mat som behöver hållas varm eller kall, färskvaror, kan inte ges bort hur som helst. Man måste veta säkert att maten hanteras rätt. Därför bör man ringa upp och kolla vad exempelvis en välgörenhetsorganisation kan ta emot av mat, om de har kylar nog, eller om de har utrymme för kläderna man vill ge bort, innan man åker dit med något. Det är ju dumt att ställa till med problem, när man bara vill hjälpa.

Om Victoria Qvarnström

Bloggare ADHD/NPF och bloggcoach på hundbeteendeblogg
Det här inlägget postades i Fruktförmedlingen., Nätet & sociala medier., Sharing is caring och har märkts med etiketterna . Bokmärk permalänken.

En kommentar till Filosofin bakom Fruktförmedlingen.

  1. Ping: Swedish fruit for everyone! | Sustainability blog — blogs.sweden.se

Kommentera

