Släktforskning.

Fick ett telefonsamtal för några timmar sedan av en man som sa att han var min fyrmänning och släktforskar. Det var helt fantastiskt, för vi har inte vetat så mycket om farfars sida av släkten, Qvarnström, mer om farmors, Fridholm.

Har turen att ha en släktforskare på den sidan som vi har kontakt med, pappas kusin Rutger Fridholm. Här är ett vykort av Asby prästgård i Österbymo i närheten av Tranås i Östergötland där farmor Irma växte upp. Många präster i farmors släkt har Rutger berättat.

Min farmor Irma född ca 1899 var en vacker tös och hade enligt min far två blåblodiga friare, en rysk och en rysk. På gårdsplanen sägs en av friarna ha ställt en automobil som friargåva. Men farmors far avvisade spektaklet.

Min farmor Irma född ca 1898 var en vacker tös och hade enligt min far två blåblodiga friare, en tysk och en rysk. På gårdsplanen till prästgården sägs en av friarna ha ställt en automobil som friargåva. Men farmors far avvisade spektaklet. Hon gifte sig med min farfar Axel Ragnar Qvarnström.

Åter till farfars sida av släkten. Min farfars far hette Adrian och hans far Hans, därför föddes Adrian som Hansson. Men han bytte namn till Qvarnström 1860, 25 år gammal. Vilket i en kyrkbok står noterat som ”Adrian Hansson. Men han kallar sig Qvarnström” En lite syrlig anteckning från prästen.

Min släktforskande fyrmänning frågade om jag kände till om Adrian Qvarnström var med i en frikyrka, som förklaring till att han rest till Amerika över fem gånger, då det låg i tiden med religiös utbrytning. Adrian Qvarnström var snickare och byggmästare och hans son, min farfar Axel Ragnar var grosshandlare och hade vid någon tidpunkt en karamellfabrik i Boråsområdet. Därför trodde jag att Adrian möjligtvis rest till Amerika i affärer, som byggmästare. Men min bror sa att han mindes att pappa nämnt en släkting som varit präst, ev predikant, som bytt namn och som rest mycket till Amerika. Måste vara samme person, min farfars far Adrian. Startade han en frikyrkoförsamling i Amerika?

Googlade farfars far och hittar honom omnämnd här, med sin fru Emma som var barnmorska. Tyvärr är de inte på bild.

Informationen om dem är än så länge knapphändig på Kinnekulle hembygdsförenings hemsida. Där står dottern Hilma Viktoria listad som hushållerska och paret Qvarnström sägs ha endast två barn, trots att de sista tre föddes i Medelplana.

Släktforskningen visar att Adrians och Emmas tio barn var födda i Alingsås, Göteborg, Karlstad, Stockholm, Äppelbo – tvillingar, Hishult, och tre barn i Medelplana däribland min farfar Axel Ragnar. Flera av deras barn emigrerade senare till Amerika.

Det här ska bli intressant, om jag kan lära mig släktforska i arkiven.

*Fotnot till min familj från anbytarforum. Vilka fantastiska släktnamn!

Så här såg familjen ut: 

Far; Adrian Hansson Qvarnström född 1835 10/3 i Kville, Bohus län.
Mor; Emma Johanna Qvarnström, född Dahlen 1842 30/7 i V.Emtervik, Värmland.

Eulalia Nikolina född 1864 22/8 i Alingsås, Älvsborgs län. Från Amerika 1887.
Hilma Viktoria född 1867 12/1 i Göteborg. Från Mariestad 1888.
Ernst Georg och Olga Amanda(tvillingar) född 1874 4/1 i Äppelbo.
Fritz Alfred Vilhelm född 1876 26/11 i Hishult.
Selma Natalia född 1879 24/5 i Hishult.
Götha Adolfina född 1881 10/9 i Hishult.
Axel Ragnar född 1884 1/5 i Hishult.
Alfrida Vilhelmina född 1871 15/10 i Stockholm.
Hilma Viktoria född 1867 12/1 i Göteborg.

1881-89 finns de på samma ställe på s.46 i Bosgårds Rote, Lugnet (787.27.51200)

1871-80 finns de på Bosgårds Rote, Bosgården s.47 (787.26.30700)Familjen kom från Hedehult i Hallands län 1878 1/10.

1873-84 finns de på s.24 i Nordebyn, Äppelbo (2167.45.32700)
Där står att det har fötts en son Carl Rudolf 1869 24/8 i Karlstad på V.Kvarnberget (1866-70 s.1412,(födelsebok;100017.88.3300). Det står att de kommer från Göteborg, tror det står land år 1869(inflyttningsnummer 262). De flyttade vidare till Stockholm 1870 4/5 (utflyttningsnummer 58+59)

Om Victoria Qvarnström

Bloggare ADHD/NPF och bloggcoach på hundbeteendeblogg
Det här inlägget postades i Nostalgi., Uncategorized. Bokmärk permalänken.

En kommentar till Släktforskning.

  1. Ellen Turau skriver:

    Hei
    Undrer meg på om det er Arne Granquist som har kontaktet deg? Han har gitt meg mye info. Adrian og Emma er mine tippoldeforeldre. Deres tredje barn var Carl Rudolf Qvarnstrøm, 1869 -1962, far til min morfar Carl Wilhelm Gabinus, 1899 – 1982. Jeg skal besøke Rudolfs grav i Vänersborg førstkommende søndag/mandag. Min morfar besøkte farbror Ragnar flere ganger. Jeg har foto av han, Irma, Jan og Rolf. Har også et foto av Emma på hennes 75 års dag.
    Jeg er dessverre ingen systematisk slektsforsker, men svært interessert.
    Hilsen fra Ellen Turau ellen.turau@gmail.com

Kommentera

