Baklängesjoggen med SÄPO ;-)

Detta har roat mig samt de få nära vänner jag beskrivit sceneariot för,
som förstår min humor.

Under HBTQ-festivalens sista dag inför paraden var jag på plats tidigt och satt vid en trottoarkant vid GöteborgsOperan i skuggan av ett träd och jobbade med inlägg på datorn.

En sverigetillverkad bil stannade på andra sidan den lugna gatan och två män kom ut och pratade med mig.
De frågade efter festivalens verksamhetsansvarige, som jag inte hade sett än den dagen.
Jag sa att jag hade hans telefonnummer bakpå min funktionärsbricka, men de hade samma nummer.

Jag frågade vad det gällde, för att kanske kunna hjälp till.

De sa att de hade en skyddsperson i bilen och undrade var de skulle ställa bilen. Vem är det, frågade jag, och de svarade, fast jag faktiskt inte väntat mig ett svar. Birgitta Olofsson, sa de.

Jaha, ska ni göra Säpojogg idag, frågade jag på skoj.

Nej, vi ska gå. Fast jag var befäl under säpojoggen,  jag satt i bilen bakom, sa den ene. Han lät lite stolt.

Kan ni inte se lite mer gay ut så ni smälter in helt, sa jag med glimten i ögat, och jag märkte att de förstod mitt skämt. Sedan fortsatte jag med mitt och de med sitt.

Lite senare under dagen när jag fotograferade HBTQ-paraden, ofta springande baklänges för att kunna ta om en bild, kom plötsligt politikern i fråga, som SÄPO-vakternas uppdrag gällde. Hon gick bredvid en twittervän till mig, göteborgspolitikern Helene Odenljung. Jag vinkade och ropade till henne att: Nu fick jag dig!

När jag tagit ett bra foto på Helene och Birgitta tittade jag bakom dem och där gick förmiddagens säkerhetsvakter.

Den ene ropade: Hej Victoria!

De ställde sig – säkert med humor – böjda bakåt för att inte hamna på bild och vi skrattade, men jag tog inte med dem.


Sedan fortsatte paraden och jag fotograferade för qx-bloggen  jag fått ansvar för samt HBTQ-festivalens hemsida.

Svettig framme uppe på Götaplatsen gick jag in på Stadsteatern för att försöka posta ett andra blogginlägg på qx-bloggen, och sortera utav 400 paradfoton.

Det första inlägget postade jag när paraden precis startat.

Med lite hjälp av denne trevlige mannen inne i Hamnskjulet.

Jag fick både el och kaffe av ren vänlighet.Heders!

En ganska fin arbetsplats också.

Min baklängesjoggdag såg ut så här:

Laddar. Foto Cedrik Sjöblom.

Foto: Cedrik Sjöblom.

Foto: Nouna Andersson.

Foto: Nouna Andersson.

Foto: Cedrik Sjöblom.

Foto: Nouna Andersson.

Jihhhaa!

Alrigthtie!

Något av det roligaste jag gjort.
Baklängesjoggen uppför hela Avenyn, för att få bra bilder.

Och jag är inte känd för att jogga.

– Inte åt något håll.

Om Victoria Qvarnström

Bloggare ADHD/NPF och bloggcoach på hundbeteendeblogg
Det här inlägget postades i Alster och publiceringar., HBTQ-festivalen. Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Baklängesjoggen med SÄPO ;-)

  1. arne spetz skriver:

    härligt Victoria ! och vilken snygg hatt 🙂

  2. Ping: Min produktion under HBTQ-festivalen 2011 – PRIDE Gbg | Victorias ankedoter – en sorts beskrivning och CV

Kommentera

