Hipp hurra för World Transplant Games.

World Transplant Games äger rum under midsommarveckan 17-24 juni. Då kommer över 1000 transplanterade idrottsmän och kvinnor från hela världen till Göteborg för att tävla. Tävlingarna omfattar 13 olika idrotter, mer eller mindre krävande, och äger rum i centrala Göteborg.

Idag läste jag på min vän Marias facebooksida att en av deltagarna skulle komma cyklande från Schweiz in på Götaplatsen kl.14.  Det lät helt otroligt och jag ville vara med.

Jag tänkte svara att jag skulle försöka komma dit. Men hejdade mig. Michael på sin cykel sa nog aldrig han skulle försöka cykla till Sverige. Inte att han skulle försöka överleva sin lungtransplantation. Och jag skulle vara där när han kom cyklande.

Åsa Sandberg general manager för World Transplant Games 2011

Vi ser Michael på andra sidan gatan i blå tröja. Precis under World Transplant Games-flaggorna i lyktstoplen.

Götaplatsen.

Michael fick nya lungor transplanterade för ett år sedan. Och tog cykeln till Göteborg. För att visa att det funkar, att organdonation fungerar. Bara helt enkelt.

Världens mest ödmjuka cyklist.

Michael fick födelsedagstårta från World Transplant Games-teamet. Och det finns mycket att fira.

World Transplant Games håller också en manifestation i Domkyrkan den 19 juni klockan 15.00 för att hylla donatorer, både levande och avlidna, och visar att alla världsreligioner säger ja till donationer. Alla är välkomna att vara med.

Man kan också gå på öppna föreläsningar i Stadsbiblioteket om transplantation. Program i pdf. Hela veckoprogrammet.

Om Victoria Qvarnström

Bloggare ADHD/NPF och bloggcoach på hundbeteendeblogg
Det här inlägget postades i Samhälle. och har märkts med etiketterna , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

