Döttrar och mödrar som saknas.

Det är mors dag idag. Jag är inte så mycket för traditioner och högtider.

Men jag vet att de som förlorat sin mor, kanske sin syster eller någon närstående kvinna med efterlevande barn, för dem blir denna dagen en tid för eftertanke och sorg. Många tankar om ”om”. En smärtsam dag som påminner om en stor förlust, som Brit berättar.

Brit skriver om sin syster och vad hennes sjukdomstid betydde och förändrade. Några viktiga punkter. Punkt 4. VARDAGSLYX.

Jag har en vän. Orden tar nästan slut för mig i utandningen .. Jag vet att det är svårt idag för att hon och hennes tös brukade fira denna dagen lite extra.

Min vän är så tacksam för att hon struntade i att ekonomin kapsejsade av att ligga på sjukhus under nästan ett år med sin dotter. Vad det än kostade ville hon uppfylla sin sjuka dotters önskningar. Om flickan ens kunde äta en tugga av en efterlängtad maträtt var det värt allt.

Den 16:de december 2010 dog flickan efter nära ett års sjukdom och massa onödigt lidande både för mor och dotter. Men det är inte min historia att berätta fullt ut.

Jag vet bara att dessa dagar är svåra, extra svåra för min vän. Ännu en dag av smärta.

Det fruktansvärda första året av sorg då alla högtidsdagar är dagar man funderar på ”om” och ”varför” och vill skrika ”kom tillbaka”.

Värst är det när vården kunnat göra mer, snabbare. Men inte tagit signaler och nödrop på allvar. Den sorgen är, ursäkta, ingenting mot ett snabbt dödsfall eller att de äldre går ur tiden. Att känna att man kanske förlorat någon i onödan eller att lidandet kunnat minskas, den heliga vreden blandat med djup sorg, den märker människor för livet.

Mödrar och döttrar som saknas får också sin dag idag. Även om de flesta slipper känna just sorg. Men mors dag kan göra ont. I åminne.

Om Victoria Qvarnström

Bloggare ADHD/NPF och bloggcoach på hundbeteendeblogg
Det här inlägget postades i Lättfilosofi.. Bokmärk permalänken.

Kommentera

