Nätets smörgåsbord.

Jag har nätdejtat. Men mest har jag chattat med nya människor under tiden. Mött så många intressanta människor som jag inte hade mött på något annat sätt.

Mannen med HIV. Transvestiten med ypperligt god klädsmak och som åkte till Köpenhamn med sin fru och fick ta på sig klänning och sitt pärlhalsband med den äran. Aspergare, ja, jag har älskat att chatta med aspisar för de är så raka. Inget ljug.

Och de var i undantag. De raka. De som inte ljög, mörkade och förställde. Ibland såg jag saker som inte fanns, i romantiskt skimmer. Det är lätt att ta fel på ett enda foto. En slutarsekund. Och främst snygga ordvändningar. Tyvärr är jag svag för språkkunniga.

Jag har träffat människor från nätet och insett att allt man tror inte är på riktigt. Att det är lätt för människor som kan skrivandets konst att te sig som intressanta på nätet. De som är bra på PR kan framställa sig.

Och jag lärde mig snabbt att de utan brister i sin nätpresenetation var de som saknade personlighet mest. Alla har mörka sidor, alla har en ryggsäck, mer eller mindre tung. Och de som lät lyckligast var de med stora mänskliga brister. Förnekandet framstod till slut kristallkart.

Visst har jag träffat pojkvänner på nätet, några få som jag inte ångrar. Eftersom jag är singel så är slutsatsen att de relationerna inte fungerade.

Ett par gånger i distansförhållanden tog det slut och jag insåg senare att om jag hade flyttat till honom direkt hade han inte flyttat ihop med nästa tjej, nästan innan vi tagit avslutningssamtalet.

Så krasst, som att jag inte var flyttbar, för att jag inte flyttar från mitt barn. Men han, gånger två, hittade någon annan som flyttade in. Jag var lätt ersättningsbar. Utan hedervärd sörjetid. Så billiga var de, männen.

Det var inte mig de ville ha. Det var bara någon. Vilken tur jag slapp vara bara någon för någon jag då trott ville ha hela mig. Puh!

Har varit aktiv på flera nätsajter. Vissa mer dejtinginrinktade, då jag fick mail från män jag inte ens mailat med, om att de ville träffas. Rysningar.

Också fördjupat kontakter i mail och telefon och trott mig lärt känna och det tänt till. Och verkligheten om en personlighet visat sig vara en annan än jag läst mig till i ord och röst och bild. Det gör jag inte igen. Min människokännedom var inte komplett via nätet. För tre sekunders möte säger mer än tre månaders mailande.

Många jag mött via nätet har inte riktigt en objektiv självuppfattning. Självinsikt är den största bristvaran. Men kan du skriva kan du dupera. Kanske inte medvetet?

Men de flesta anser att de är bäst, på alla sätt. Eller vill ha bekräftelsen om kärlek, även om den inte är sann, så de fejkar så mycket de kan, i ett omedvetet fåfängt hopp om acceptans. Trots att allt är fel. Eller så är de kicksökare. Behöver så mycket pepp att de lever sin egen fantasi. Trasiga men skickliga ordbajsare.

Och sedan när de fått många på kroken så infinner sig insikten om nätets oändliga smörgåsbord. Ratar du en så står tusen åter i fantasilandet. Så enkelt.

De som registrerar sig på dejtingsajter och lyckas få till en bra presentationstext med en fin bild får många mailkontakter. Många att sovra bland. Det går plötsligt inte att stanna upp och känna eller upptäcka en enda människa. Kickar. Hybris.

Alla kontakter måste prövas. Nätets smörgåsbord är ju oändligt. Man behöver aldrig stanna upp. Då börjar konsumtionen av människor. Och det är så lätt.

Många kanske från början seriösa partnersökare får hybris och blir players. En väldigt seriös presentation, kanske chatt på msn för att lära känna mer.

Och då visar det sig till 85% att de tror de har en på kroken. Bilden förändras. Han vill bara sexa lite, trots allt. ”Inte mogen för ett förhållande”. Börjar fråga efter avklädda foton. Den frågan kommer.

För det ingår i konsumtionen när nätet ligger vitt och brett och öppet skrevar. Det finns alltid någon eller någon annan.

Jag är avstängd idag. Jag väntar.

Det är den bästa resan jag gjort.

Om Victoria Qvarnström

Bloggare ADHD/NPF och bloggcoach på hundbeteendeblogg
Det här inlägget postades i Dejting., Nätet & sociala medier.. Bokmärk permalänken.

Kommentera

