Eldhäst i rörelse.

Det händer små omvälvande men viktiga saker nu. Goda saker, trots visst kaos, ganska mycket privat kaos just nu faktiskt. Eller det kanske bara är rörelse?

Jag gillar rörelse. Stillestånd är tvärtom det värsta jag kan uppleva. Och jag tycker jag sett nog av det. Jag trivs i rörelse. Jag klarar svårigheter bara det finns rörelse. Utan action, inget hopp om förändring går jag upp i atomer. Jag är kaospilot. Vill flyga.


Och så är jag ju eldhäst i det kinesiska horoskopet. Vad jag har hört är det då det är eldhästens år, åren då flest aborter genomförs i Kina. Kan det verkligen stämma? Men det får mig att humma lite och nicka. Jag hade antagligen inte velat bli född om jag hade vetat på förhand. Det är är därför vi inte kan se in i framtiden.

Hästen utstrålar sex och livskraft, är en populär, utåtriktad person som alltid är på väg. Hon talar livfullt och rör sig snabbt, har god iakttagelseförmåga och blir aldrig mållös.

Hästen kan besvara din fråga innan du ställt den, hon är bra på att dra slutsatser.

Hästen är praktisk, arbetsam och äventyrslysten och styrd av stundens ingivelser.

Hästen är också otålig, lynnig och egoistisk. Man kuvar inte en häst, hon galopperar vart hon vill.

En eldhäst har alla dessa drag men i extrem grad.

Det kinesiska horoskopet sträcker sig över ett par år åt gången. Det har inte bara tolv djur som representerar olika år, utan de fem naturelementens egenskaper tillkommer också för varje datum. Trä, eld, jord, metall, vatten. De symboliserar olika saker.

Trä representerar fantasi, kreativitet och kraften att skapa. Trä symboliserar även god hälsa, familjelycka, elegans och skönhet.
Eld
är stimulans, passion, hetta, spänning och energi. Eld representerar också lycka och glädje, den påverkar blod och hjärta, och i dess ljus återges allting klart.
Jord
är stabilitet, realism och hårt arbete. Det kännetecknas av fast grund och få förändringar. Geografiskt står jord för medelpunkten.
Metall
representerar mod, viljestyrka, ihärdighet och tvister. Metall är vass som en kniv, och innebär en destruktiv kraft samtidigt som en målinriktat konstruktiv kraft.
Vatten
symboliserar kommunikation, fruktbarhet och förändring. Vatten förknippas med kyla och lugn, men också självbehärskning.

Jag håller inte på med horoskop aktivt. Men eftersom jag ibland har svårt att se vem jag är kontra omvärlden ser jag det som kuriosa att se mig själv utifrån, kontra olika svarsställningar. Kan faktiskt vara i förhållande till vilka svar som helst. Det är ställningstagandet till något som är det viktiga.

Jag kan lika väl fundera på att jag är född i soltecknet stenbocken, ett jordtecken, men ha accedenten i eldtecknet lejonet och folk därför uppfattar mig lite felaktigt som väldigt dominant. Jag bestämmer bara över mig själv. Och med månen i vågen då månen ska representera ens känsloliv, så, ja, det blir en del att ta ställning till.

Eller få intryck av av unika människomöten, funderingar kring mina dagar. Behöver något att brottas med.

Till syvene och sist är det att hitta min egen position i alla relevanser som är viktigt för mig.

Eftersom jag är som jag är kan jag mest se mig som en vit duk. Det känns spännande. Har min utmaning här och nu.

Nu rör det på sig inom mig och jag känner mig som penseln med färg som galopperar över den vita duken mentalt. Även om jag också är trött. Lite färglös. Men vill bara allt ska röra sig snabbare. Gestalta sig, gestalta mig, gestalta ett liv. Mitt.

Som det var menat.

Om Victoria Qvarnström

Bloggare ADHD/NPF och bloggcoach på hundbeteendeblogg
Det här inlägget postades i Lättfilosofi. och har märkts med etiketterna , , . Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Eldhäst i rörelse.

  1. Catarina skriver:

    Oh, det finns fler 🙂
    Är också eldhäst och född i stenbocken, dock månen nån annanstans som jag just nu inte kommer ihåg.

  2. Karin, Eld Häst med alter ego i Tigerns år. skriver:

    Det var en intressant sida du har på Internet. Letade efter text om Eld-Hästens år och fann din blogg text. Jag är som du född i Eld-Hästens år. Man kan räkna ut sitt inre tecken också, en så kallad alter ego med hjälp av Ming Shu och få hela sitt personliga horoskop från födelsen till livets slut men det är en cirkel så livet har ingen början eller slut egentligen skall detta ses som enligt österländsk filosofi. Derek Walters har skrivit en bok om Ming Shu. Ha en trevlig sommar! Juni är för övrigt Hästens månad!

Kommentera

