Synvilla.

SmartEyes ger barn glasögon.

Ett villkor är att barnen ska ha: ”Recept i orginal från ögonläkare eller ortoptist i de landsting som Smarteyes har butiker.

En vanlig optiker får tydligen inte fastställa recept för glasögon till så unga som upp till åtta, som kampanjen vänder sig till.

När jag läste villkoret om recept från ögonläkare blev jag förbryllad.

Min 13-åriga dotter med typ1-diabates uppmanades genomgå några stycken syntester innan optikern kunde bestämma styrka pga svajande blodsockervärden. Ögonen blir vätskefyllda och synen påverkas av höga blodsockervärden och man kan se suddigt då. Hon har en svårinställd typ1-diabetes som vi kämpar med dag som natt utan att få rätsida på.

Diabetesläkaren sa att vi skulle betala de extra syntesterna själva hos optikern, när vi bad om hjälp av ögonläkare: Ögonläkare skriver inte ut dessa recept för barn med anledning av deras kroniska sjukdom.

Visst låter det jättekonstigt. Men så är det med sjukvården idag. Jag tycker att det är åt helvete fel, eftersom ögonen också är ett riskområde för diabetiker.

Men min dotter är jätteglad för sina nya glasögon. Snygg i dem dessutom.
Men det var inte bara för syns skull.

Om Victoria Qvarnström

Er observatör i min verklighet.
Det här inlägget postades i Samhälle. och har märkts med etiketterna , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

