Datorfrustration.

Datorer som inte fungerar. Måste få gnälla av mig för jag känner mig lite handikappad nu. Jag är faktiskt väldigt beroende av att ha en fungerande dator till hands. Inte bara för att jag är ett sociala medierfan, utan för att jag hittar struktur. Jag kopplar helt enkelt upp min hjärna via att koppla upp datorn.

Jag har tre datorer i mitt hem nu. Den stationära går inte att gå in på nästan och jag bara hoppas mina idag säkert 16 tusen bilder går att rädda. Arbetsbilder till bloggar och foton från mitt liv. Samt mina skrivna dokument.

Min bärbara har förlorat förmågan att arbeta via trådlöst internet och stänger av sig om jag exempelvis skrollar för snabbt på en sida med många bilder. Det är den jag sitter vid nu, med lång sladd till modemet. Jag känner mig inte säker på att kunna avsluta detta inlägget ens. Jag bryr mig inte ens om att ladda upp Spotify på den för den kraschar flera gånger om dagen av att jag bara har flera internetflikar öppna och surfar.

Den tredje är en bärbar jag fått låna av bror A och den går inte att komma in på heller pga av virus. Där ligger alla foton från HBTQ-festivalen samt WestCoast Riot/MetalTown och foton från midsommar/bröllopsfest som jag ska ge till brudparet. Den datorn är en gammal tung sak, men den fungerade ypperligt under veckorna jag behövde den som mest och bar omkring och kopplade upp mig till internet var helst jag behövde. Och den funkade bra att ladda över foton till och använda PhotoShop på. Fick smaka på f r i h e t. En stund.

Det är lite kris för mig att inte ha spotify, det är den enda musikförmedlaren jag har i mitt hem. Musik är A och O för mig för att kunna slappna av eller styra upp. Jag har listor för att arbeta till, skriva och koncentrera mig. Jag har en lista med det catchiga namnet Vickis disk-o-städparty med upptempomusik för att hålla igång. Detta för att jag behöver det.

Tänk, en ny högpresterande dator. Som håller för mitt skrivtempo. Denna gör det inte. Får vänta på att det jag knappat in ska visa sig. För tillfället hoppar inte markören omkring lika mycket i texten som vanligt. Det gjorde den mycket på brorsans bärbara jag hade på festivalen. Gissa hur kul att löpande producera texter och behöva klippa och klistra sedan?

Med prestandan för bildredigeringsprogram och Spotify. Jag har aldrig laddat ner musik. Jag vill kunna surfa runt fritt och hitta nytt och lyssna på vänners musikförslag och listor efter känsla.

Jag önskar att jag vore mer tekniskt intresserad för teknikens egen skull. Att den  drog in mig i timlånga sessioner då jag lärde mig fixa min egen dator. Men jag har den andra typen av kreativitet och fantasi helt och hållet. Det finstilta är inget som drar in mig i teknikens värld. Det ska vara lättfattligt oabstrakt som mekanik, vilket jag är duktig på. Jag är en analog människa. Den logiken är glasklar för mig.

Jag har även svårt att ladda ner rätt program för att på dessa sidor finns tio olika typsnitt, rutor i olika färger och man ser inte tydligt vad som är viktigt, eftersom man
A) tydligen behöver förkunskaper
B) de som ger ut gratisprogram vill att man ska välja betalversionen. Kanske av misstag?

Jag ser datorer som verktyg. Och när verktyg inte fungerar, finns det nåt mer frustrerande?

Om Victoria Qvarnström

Er observatör i min verklighet.
Det här inlägget postades i Nätet & sociala medier.. Bokmärk permalänken.

5 kommentarer till Datorfrustration.

  1. Josef Boberg skriver:

    ”Jag önskar att jag vore mer tekniskt intresserad för teknikens egen skull.”

    Jag är ingenjör – men fullständigt ointresserad av att sätta mig in i datortekniken. Därför använder jag Macintosh – som bara fungerar och fungerar utan virus eller annat skit. En hel del dyrare än en vanligt PC – men väl värd den merkostnaden – i mitt 70-årad livsperspektiv sett.

    • Victoria skriver:

      Tack för infon, men hade jag haft råd med ens en ny PC hade jag köpt en. En Mac kan jag iaf drömma om. Men värst vad du pratar om din ålder? Varför?

      • Josef Boberg skriver:

        Ålder = LivsErfarenhet – som jag ser det – och det kan i vart fall ingen ta ifrån oss som har lyckats överleva lite längre än andra.

        Synd :cry: att Du ej har råd att välja Mac – för över tid sett så blir det mycket BILLIGARE än att köra krånglande PC-datorer.

  2. Anders skriver:

    Beror på operativsystemet. Det är samma datorer idag. Mac använder ”vanliga” pc’ar men med ett TPM-.chip i. TPM-chippet är till för att hindra dig som användare att använda ett annat os om du så skulle välja. Alltså går Mac fetbort för min del. Brukar även kallas ayatollteknik. Men det finns alternativ som sagt. Det är idag inte svårare att installera än Window$ eller nå’t annat.
    Mvh
    Anders.L
    /FoX

    • Victoria skriver:

      Klart operativsystemet är vad det handlar om, det är enkel logik va? Men här snackar du över min simpla kunskap. Fick tänka till på vad din förkortning ”os” betyder, innan jag fattade. Jag har en Dell-dator, vilket är en jävla skit för att den inte är kompatibel med vad som helst. Man måste köpa Dell-skrivare, som tydligt exempel på användarovänlighet. Jag är helt lost. Vill bara surfa blogga, skriva annat, bildredigera och lyssna på den musik jag vill utan att hämmas av fallerande teknik. Men jag är inte rik nog nu? En klassfråga rent av? ;-)

Kommentera

