”Unconferensen” Webcoast.

På en konferens är agendan spikad på förhand. Men på en unconference, något som faktiskt fanns redan med 1970-talets kvinnorörelse, där skapar deltagarna innehållet de själva vill ha.

Klockan 20.00 i fredags på evenemanget Webcoast efter göteborsk räkmacka och dryck släpptes griden fri för bokning. En grid är ett schema men bara ett tomt rutnät med enbart möteslokal och tider angivna så besökarna kan gå fram och tejpa upp sin lapp på vad de tänkt prata om. Ingen vet på förhand ämnen som ska avhandlas. Helt deltagarskapat.

Söndag eftermiddag. Hemma från Webcoast 2011. Fast jag har känt mig hemma hela helgen. Sällskapet var så gott. Några extra pinnar i IQ och EQ jämfört med typer som inte bryr sig om nåt. Tog emot att åka hem faktiskt, trots att jag eg var lite trött efter halvdygnsverksamhet några dagar i rad. Peppkänslan gör att man vill stanna kvar.

En helg fulltankad med kvalitet(er), intryck och uttryck. Så intressanta människor och bra möten. Öppna spjäll. Många helt olika personligheter med olika bakgrund eller jobbtitlar att mingla runt bland utan prestige, det är genomgående. Alla bara möts.

Att gå fram och sticka ett visitkort i någons hand, utan att ha byggt någon liten ömsesidig relation ens? Det blir ointressant, bara rent krystat. Relationer är grejen som gör det!

På våra namnbrickor stod ofta ett twitter-alias under dopnamnet eftersom sociala medier som twitter, bloggar och facebook är enda gemensamma nämnare.

Men vilka är det som ägnar en hel helg åt ett sånt här evenemang? För något driver deltagarna som kan vara från så olika världar. Det som är gemensamt är kärlek till webben och dess speciella möjligheter.

Och det är sällan eller aldrig de som bara facebookar och uppdaterar om städning, tvätt och träning som träffas på det här viset.

Och det handlar inte alltid om mediaarbetare alls. Vi bara använder mediet internet och de mötesplatserna som finns att samlas på för att få inspiration. Och det gör man genom att ge och se.

Sociala-mediamänniskor trivs med nätmöten för att snacka, umgås, leka, tramsa, informera, och inhämta information och väcka opinion. Gillar att utmana sig själva och diskutera. Det kan vara om allt mellan himmel och jord. Filosofi, aktuella händelser, politik, yrkeskunskap och då ofta inom spannet kommunikation, internet, webbutveckling, PR, reklam, journalism och marknadsföring – där nätverkan blir en viktig del av processer och utveckling.

Inte sällan kan man följa tankeprocesser där någon ber om gensvar för en tanke, som blir till tidningsartiklar eller blogginlägg där någon bollat tankar eller annat som ger återklang utanför twitter.

Lastbilschaufförer träffas inte på nätet, utan ofta de som arbetar med ord och kommunikation och nyskapande projekt.

Det knyts kontakter och nya samarbeten inleds. Det är personer som ser framåt, som vågar ha visioner och känner att de behöver andra på samma nyfikna våglängd att bolla med och få motstånd av. Det finns ett brinnande intresse av att interagera med andra och komma vidare, utvecklas. Och nätet är den perfekta mötesplatsen då allt är ett klick bort och man kan söka de man är intresserad av.

Men vi vill träffas också, för vi är sociala människor. Uppsökande. Drivna.

Vad är ”deltagardrivet”? Visst kan man önska och drömma, för det är vi så invanda med. Men det duger inte att bara sitta vid sidan av utan att engagera sig själv också.

Det är det intressanta konceptet med dessa konferenser med #SSWC -Sweden Social Web Camp som föregångare. Evenemangen och dess innehåll skapas av deltagarnas egna intresse.

Maria Gustafsson som initierade det hela i november med ett inlägg på twitter har myntat ett nytt uttryck; nånannanism. För under det praktiska förberedande arbetet och någon föreslog något bollades tanken tillbaka direkt av Maria, att; Vad bra din idé är, gör det då, kolla upp!

En ovan, nytänkande och lite chockerande tanke, att man själv kan göra det man vill ha. Kort sagt: Mycket verkstad och mindre snack. Så vackert att änglarna gråter av glädje. För att sitta och vilja, önska eller kritisera andra och gnälla. Hur mycket blir gjort då för att realisera drömmar?

Tänkte kalla detta inlägget för: Den tillfälliga konferisten som en pastisch på en filmtitel.

Men det stämmer ju inte. Detta var första gången jag ens var på en konferens. Men jag är helt övertygad om att jag nästa deltagardrivna göteborgskonferens om kärlek till webben, nästa unconference, är med och arbetar målinriktat för den. Det är bara så rätt, att vara med och påverka vad man vill ha.

Webcoast kom till för att Maria Gustafsson aka Mikumaria tänkte på vad hon själv ville ha, skickade ut en tweet på twitter i novemner 2010 och i mars knappt fyra månader senare blev det helt perfekta webcoastmötet av, för att folk jobbade ideellt ihop för något de trodde på.

Tack Maria och Stellan som direkt antog utmaningen i Marias drömtweet.

Man får inte drömmar uppfyllda. Man uppfyller dem!

Igår på Webcoast kändes som 2,5 dagar. I fredags som två och idag söndag som 1,75 dag. Slutsatsen är att om man gör intressanta saker och umgås med inspirerande människor så förlängs ens liv!

Och så här såg mitt liv ut på ett föredrag om effektiva texter, filmat i en halvtimme lördagen den 19:de mars med underbart föredrag av språkkonsulten och kommunikationsstrategen Anna Hass.

Att föreläsningar filmas av deltagarna och läggs ut på nätet är helt normalt, eftersom man delar i glädje. Sharing is caring.

Det är vad sociala medier handlar om. Ge, ta emot och utvecklas. Ganska stort.

Och jag är inte en tillfällig unconferencebesökare. Jag är fast. Inkörsporten var tweetups alltså ”twittermöten” där jag fick träffa de jag chattat med på twitter.

About these ads

Om Victoria Qvarnström

Er observatör i min verklighet.
Det här inlägget postades i Nätet & sociala medier.. Bokmärk permalänken.

En kommentar till ”Unconferensen” Webcoast.

  1. Ping: Veckan som gick – vecka 11 « Same Same But Different

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s